torsdag 11. august 2016

Pubertet, Nav og seksuelle hjelpemidler....

Nå er den her! Med fanfarer, berg og dalbaner, lave terskler, skyhøye fjell, hysteriske latteranfall, elver av tårer og konstant forandring! 
Jeg lever midt i Tusenfryd med ett adrenalin nivå som tilsier en runde i en av de mere moderate berg og dalbanene iført en og annen loop samt en skru sving man ikke så komme. Ikke en dag er lik. Det har dem strengt tatt heller aldri vært men i disse dager forandrer situasjonen seg fra sekund til sekund! Dette er tiden jeg har hatt i bakhodet siden eldste arvingen fikk sin endelige diagnose etter fylte 3 år. 
Jeg har googlet pubertet opp og ned i mente. Mye av det kan jeg levende huske fra jeg var i den utbryter fasen men mye er nytt. Noe mer interresant en annet. Puberteten er blant annet tiden for å finne seg selv. Kroppen vokser hurtig en periode og når puberteten ender slutter også normalt kroppen å vokse så sant man ikke er en elefant som ikke slutter å vokse før døden inntrer....

Tilsynelatende er puberteten den fasen i livet hvor man går fra å være barn, raser seg gjennom ungdomstiden og skal etter ifølge naturens retningslinjer ende opp som en selvstendig voksen. Bare her stopper det opp for oss. 
Siren er 10 år og om noen strakser bikker hun 11. Hun har større bryster enn naboen og utviklingen ellers på kroppen eskalerer i en rasende fart! Men hun er 3 år i hodet! Det er en skikkelig herlig kombinasjon! Hun er på vei inn i voksenlivet! Heldigvis er det noen år til hun legalt sett anses som en voksen. På veien dit skal hun etter alle sigende finne ut hvem hun er, finne sin egen identitet og utvikle sin seksuelle identitet.......
Igjen...Hun er 3 år i hodet mens kroppen er på full fart inn i loopen hvor den, om hodet er med eller ikke, skal utvikle en form for seksuell identitet! 
Det er klart jeg har tenkt på den siden av det hele. Særlig etter episoder som på Rema og Dekk sjekk! Jeg har enda til vært på kurs i denne forbindelsen! Hele kurset startet med en lettere fnisete foreldregruppe i en bitteliten gymsal på stoler med tennisballer på enden av hvert stolben! Foredragsholderen starter det hele med å spørre om vi er tente på foredraget. Hun retter det fort til spente og fnisingen som etterfølger varer litt for lenge! Det starter med den typen seksualundervisning vi alle har fnist oss igjennom på skolen etterfulgt av hvordan man kan snakke med barna om nettopp dette temaet på alle nivåer. Vi fikk en sjekkliste på hva som er greit og hva som ikke er greit og tre tips til hvordan gjennomføre retningslinjer til hvor det er greit å onanere og hvor du bør la være! Ny fnising med tilbakeholdte kommentarer. Jeg datt rett tilbake til klasserommet på ungdomsskolen! Det finnes til og med en egen avdeling på Nav for seksuelle hjelpemidler. Etterfulgt av dette utsagnet fra kursholderen med ett oppsyn som tatt ut av strikke sidene i Allers, følger en detaljert historie om ei jente med kraftige spasmer og behov hvor Mor til jenta tar sågar ikke saken i egne hender men skaffer gjennom Nav ett hjelpemiddel som kan løse utfordringen. Rundt meg ser jeg fedre som krymper seg, mødre som smiler skeivt og andre som i likhet med meg enda ikke har kommet over at Nav har en egen avdeling for amorøse hjelpemidler! Det former seg historier i hodet mitt som antageligvis ikke egner seg på trykk her. Det er egne test grupper også for slike hjelpemidler. Idet ytterligere historier danner seg i hodet mitt og jeg irriterer meg over at jeg ikke tok med meg notatblokk dukker det opp en følelse av lettelse over at jenta mi antageligvis aldri vil ha behov for slike hjelpemidler. Jeg er redd jeg kunne finne på å glemme henne av etterlatt alene med splitter nye duracell batterier. Jeg tar en slurk av kaffen for å stoppe latteren som er iferd meg å sprenge seg frem. Vel er jeg noe utenom det vanlige, men selv jeg har moral. 
Den delen av utviklingen skal jeg alltids greie å takle med sunn fornuft, mangel på sjenanse og samtaler på Siren sitt eget nivå. Under google søket dukker også fenomenet forelskelse opp. Dette er tiden for å finne ut hvem du tenner på og hvem som tenner på deg.......
Jeg satser på at treåringen i hodet utligner hormon utbruddene og er blåøyd nok til å tro at det verste i de første tenårene vil bli å takle treårs trass kombinert med tenårings nykker, hormon eksplosjoner samt daglige berg og dalbane turer. 
Gi og ta så går det bra sier Google. Denne tiden vil jeg nok finne ut om jeg innehar nok tålmodighet, om vi har gjensidig respekt, om jeg er klok nok og at evnen til å tilgi er inntakt. Har jeg det vil livet ifølge google bli en dans på roser etter podens fylte 18 år.....


Himmel hvor tiden flyr!

Jeg lover deg at vi alltid skal finne tid til å være gærne sammen:-)

Du er vakker uansett hvor i berg og dal banen du befinner deg!

Mist aldri dette:-)

Alle våre fighter ender alltid i latter...Måtte de alltid gjøre det!

Du er ekte og min trøst er at det vil du alltid være for falskhet eksisterer ikke i din verden!

Du er ubetalelig skjønn!

Du er mitt hjerte!

Vi er ett bra team!

Jeg elsker at du er like sprø som din mor:-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar