lørdag 11. oktober 2014

Prøver du en gang til så får du det nok til.........

Som dere nå vet så er min eldste prinsesse multihandikappet med alt som det medfører! Men hun utvikler seg etter hennes forutsetninger i rasende fart! Siren blir ni år i november og på bursdagen hennes for ett år siden skiftet jeg tre tissebleier og to bæsjebleier på åtteåringen min! Før hun ble født var det utenkelig at jeg skulle skifte bleier på min 8 år gamle datter, på 8 års dagen hennes var det utenkelig at hun noensinne kom til å slutte med bleier!

Mat har vært en særdeles stor utfordring! Alt må være moset til 6 mnd status når det kommer til middager, foruten om pizza og brødskiver og før tannfellingen ett og annet knekkebrød!
Blir vi bedt på kjøtt middag må jeg pent be om en skjærefjøl og slakterkniv og med vertens blandede følelser over å se det lekkert tilberedte kjøttet bli finmost til det ugjenkjennelige, gyver jeg løs på kjøttet med dødsforakt for å få det så most som mulig slik at det er ett bittelite håp om at Siren spiser det selv om jeg så inderlig vet at hun ikke spiser særlig mange andre steder enn hjemme, på skolen, Brennemoen, hos pappa, hos mormor og Bessepa! Med unntak av den gangen hun var tre år og hev innpå spinatpai hos tante Dadda og resten av det året levde hun på middagsglass grøt og yoghurt for alt annet "satt fast" i halsen hennes!

Det blir ett stort mangfold av milepæler i Siren sitt liv, de kommer bare litt senere enn hos andre! Hun krabbet for første gang da hun var nesten 3 år gammel, Hun tok sin første ridetur 3 år gammel (ok der var hun tidlig ute og hun har ridd hver uke siden den gang), hun tok sine første steg 3.5 år gammel, hun spiste selv første gangen 4 år gammel, Jeg kunne slutte å kutte brødskivene i biter da hun var 6 år gammel, Maten må fortsatt moses, hun har mer eller mindre lært seg å gå på do selv om bleien må være på for hun glemmer seg av titt og ofte snart 9 år gammel! Det går fremover!

 Idag var jeg vitne til atter en milepæl! To faktisk! Siren forsynde seg av alle bollene med innhold verdig til å utgjøre en god gammeldags NORSK Taco middag! Ikke bare forsynte hun seg selv med alt men hun tok riktig mengde og spiste opp alt sammen og takket for maten etterpå! Men det stoppet ikke der! El-Paso har kommet med en ny utgave av tortilla lefsen! Tortilla båt! "Ha sånn" sa Siren og pekte på tortilla båten! "nææææh er du sikker på det skatt?" "HA SÅNN", var svar nok for mamma og da fikk hun en "sånn"!" Hjeple meg mamma" (ikke skrivefeil)! Mamma hjepler så godt hun kan og unngår å fylle båten for full med betryggende ord om at det faktisk går an å fylle en båt til hvis Siren vil ha mere! Jeg forberedte meg på å trøste ei lita ei som brekker seg av lefse båten og heller ender opp med å ville ha middagsglass beregnet for ett barn på åtte måneder!
Øynene ble store, hjertet svulmet av stolthet, hendene er såre etter all klappingen og smilet sitter fortsatt klistret etter at jenta hiver innpå ikke mindre enn 4 Tortilla båt lefser og putter en tomatbåt i munnen og tygger den ned som for å runde av hele overraskelsen! Taaadaaaa! Endelig kan vi nyte en taco middag i helgen som en hvilken som helst annen familie med en taco elskende åtteåring going on 9! For meg er det mer enn fantastisk! Det er banebrytende! Det viser at trening du fortsetter med selv om du avskriver resultatet faktisk VIRKER! Det har tatt oss fire år med moste taco middager, gradvis økning til større biter, en dæsj med rømme og taco saus som årlig økes og til slutt snek vi inn noen tomater! Nå fire år senere lørdag den 11 oktober er altså dette målet nådd! Hei hvor det går og bedre skal det bli:-) De to neste målene innenfor de to nevnte feltene er bleieslutt og matinntak i offentlige sammenhenger! Fortsettelse følger! Gjerne om ett år eller to so don`t give up on us:-))




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar