torsdag 14. august 2014

Livet er ikke det verste man har............

Sitter her og går igjennom dagen bit for bit! Det var en helt herlig morgen! Lille Sunniva og meg fikk en lang stund med alenetid hvor vi lå i sengen og leste bok, jeg som Kaptein Sabeltann, hun som Pinky og ei intetanende Sovende Siren som en trøtt versjon av Langemann! Sånne stunder er ubetalelige! Vi tok oss god tid! Ruslet lenge rundt i pysjen! Sunniva lekte etterhvert med lego på rommet til Siren når "Langemann" endelig valgte å våkne og Siren (fortsatt uvitene om sin rolle som Langemann) så på Ipaden sin mens jeg fikk lagt inn klær, tatt oppvasken, satt på nye klær til vask og ryddet litt! Så spiste vi sen frokost og klokken ett gikk vi endelig ut av huset!
Ferden gikk til dekk sjekk! Det ene dekket har sturet en stund og jeg fikk endelig ræva i gir for å dra å få det lappet!
Vi ankommer stedet og får beskjed om å vente litt! Det er god tid til neste avtale så vi setter oss i vente gruppen! Sunniva er i ekstase over å få ett glass vann fra en beholder og Siren leter febrilsk etter utgangen for hun synes virkelig denne bil legen har altfor store verktøy og neimen om hun skal ha de inn i ører eller andre deler av kroppen som senest ble sjekket hos legen! Nei takke seg til! Men da hun innser at det ikke er noen vei ut (hun finner ikke døra for det er så mange plakater på den), så kler hun like godt av seg der midt på gulvet. Jeg oppdager litt for sent at bleia nå er godt nedenfor knærne hennes fordi jeg er opptatt med å tørke opp etter ett veltet rimelig fullt vannglass som ikke hadde noen hensikt til å utbedre sine balansekunster på kanten av Vi Menn bladet og de struttende puppene det fremviste! Med ræva i været, lettere hikstende av latter etter Sunniva sin kommentar på hennes observasjoner av Vi Menn modellen "Sånne har du også mamma, sier hun og peker på brystene midt på bladet. Etterfulgt av " eller nesten sånne da, bare litt lenger"! Så mellom en lattermild vann opptørking og ett forsøk på å svare så godt man kan uten å hyle på spørsmålet "Får jeg sånne eller sånne når jeg blir dame mamma", hvorpå Sunniva tar ett godt tak i i brystvorten min og klyper det hun er god for med den ene hånden, mens hun peker på modellens struttepupper med den andre, så det kjennes godt selv gjennom klær og en litt for slapp BH. Så når gulvet endelig er tørt, jeg har svart under smertelig press på ærlige spørsmål og snur meg fortsatt hikstende av latter, ser jeg min eldste prinsesse i det som ligner en anakondas siste krampetrekning på gulvet i ett iherdig forsøk på å få av seg strømpebuksen samtidig som hun klør seg i baken!
Nervøsiteten over de store verktøyene har satt tydelige spor i bleien og mens den vakre lille anakondaen atter en gang vrir seg i kramper kommer tre menn inn med hvert sitt dekk, kliver over jenta som om dette var noe helt dagligdags og henvender seg til mannen som nå sitter lettere forfjamset og med store øyne bak disken!
Mens han med ett øye på oss og ett øye på mennene blir mer eller mindre opptatt får jeg trevet tak i Siren med en hånd og våtservietter med den andre! Klærne kommer til slutt på, jeg slipper ikke hånden hennes og takker Gud for antibac! Etter mye om og men er det vår tur! Det vil koste meg 5680,- for fire nye dekk, for jeg trenger visstnok 4 nye dekk! NÅ! Jeg krymper meg med tanke på en hardt rammet økonomi og hadde innerst inne håpet at dekkene ville holde denne sesongen! Jeg må ha sett ut som om jeg var på gråten (noe jeg forøvrig nesten var), for etter ett blikk på meg, ett på Siren og ett på Sunniva som nå iherdig forsøkte å fylle glasset på nytt på egenhånd, sier han med stille stemme. Men vet du, jeg kan gi deg ett tilbud! 4200,- for nye sommerdekk ferdig påsatt! Jeg kunne jo ikke si nei! Med min karma ville dekkene eksplodert tre dager fra nå på vei hjem fra Gøteborg, og mannen så ut som han gjorde noe ulovlig da han gav meg dette tilbudet, så det var bare å takke ja! Så der flyr overskuddet inn under bilen og i tillegg har jeg lovet Sunniva Løvungen til 379,- for god oppførsel og innføring av gode leggeruteiner etter ferien! Da må jo også den lille anakondaen få en greie og hun ønsker seg den lille løvungen til BARE 199,-! De regningene som ligger og furter hjemme får ta seg en paracet og furte noen dager til ja! What to do!

Vi kom oss nå derifra uten den store skandalen og dro til OBS for å kjøpe sårt trengte støvler til Siren, 99,- tomater til Sunniva som var LIVSNØDVENDIG 50,- to is for mer eller mindre god oppførsel i butikken 40,- og en pakke is til frysen for Siren liker ikke saft is, 28,- og legger vi til litt kjørekostnader og diesel har jeg idag blåst hele 5000,- på 1 time og 45 minutter. Ikke verst!

Vel hjemme etter ett møte som gikk utrolig nok uten oppstyr, blir det tid til litt lunsj før vi finner frem regntøyet og går ut for å gjøre noe så gratis som å gå på lekeplassen! Ikke alt som er morro koster penger takk og lov! Men regnbuksen til Siren er sporløst forsvunnet! Vel strengt tatt ikke mer sporløst forsvunnet enn at den ligger på skolen, der det nå etter alle sigende må befinne seg tre regnbukser, men Sunniva ser sitt snitt til å agere Pinky og iscenesetter en durabelig sjørøverjakt på den fosvunnede regnbuksen. Siren deltar med liv og lyst og vandrer ut på terassen i pøsende regnvær på strømpelesten (en sjørøver lar seg ikke kimse av litt vann nei) for å lete under blomsten til mamma som hun alltid har sett på som litt mistenkelig! Hvor enn snål den ser ut har den altså ikke stjålet noen regnbukse. Så etter 45 minutter med skattejakt, do turer, infernalsk tv titting uten lov og enda en dotur etterfulgt av klesskift er vi endelig på lekeplassen!
Mens jeg dytter fart på jentene etter tur unngår jeg såvidt å bli slått i svime da jeg oppdager en liten leken kattunge på andre siden av gjerdet! Den leker og maler og er alldeles nusselig! Borte er dekk og kostnader, skattejakt og tanken på ekstrajobb! Den finner ett lite hull i gjerdet og kommer mot oss med halen i været og øynene fulle av eventyrlyst! Den har kursen rett mot oss og i sjarmens øyeblikk oppdager jeg for sent at den har ikke øyne for annet enn meg, og til meg skal den. Den setter kursen mot meg som står bak husken til Sunnive som husker i full galopp. Jeg skjønner hva som vil skje og forsøker å stoppe husken til Sunniva! Dette innebærer ett Åh NEI og en brå bevegelse, hvorpå det uimotståelige nøstet hisver seg til side og treffer de nye støvlene til Siren med så stor kraft at den flyr avgårde!
Det blir en iherdig kattepus leting etter det! Vi finner den lekende i en busk! Den virker tilsynelatende ok, og har nok ikke brukt opp så mange av sine liv enda! På lokkingen kommer den frem med halen i været ut av busken! Med tre av fire ben ute av busken oppdager den de nye prikkete støvlene til Siren! Den setter kursen rake veien tilbake gjennom hullet i gjerdet og har nok lært en lekse denne dagen! Hold deg langt unna bevegende prikkete støvler! They hurt!
Vi sleper oss tilbake til huset (det vil si Sunnniva løper og jeg nærmest sleper Siren tilbake for hun vil gå på pusejakt og er intetandende om at det er hun, eller støvlene hennes som var årsaken til puse jakten i utgangspunktet!

Siren stiller seg ved gjerdet på verandaen for å speide etter verdens beste Elin! Hun har gledet seg til Elin, Robert og Ida skulle komme helt siden hun våknet og har øvd flere ganger på å si Robert! Da hun til sist klarte å få munn og tunge med på å si Bobert, sa hun seg fornøyd og gjentok det mange ganger for ikke å glemme det! Hun er tålmodigheten selv Siren! Hun ventet ved gjerdet i 20 minutter! For hver bil som kom ropte hun ELIN, og for hvert menneske som kom ut av bilen og ikke var Elin ropte hun FEIL BIL! En snudde seg faktisk en ekstra gang for å sjekke om han virkelig hadde tatt feil bil i forfippelsen. Når han snur seg tilbake sier han "nei det er min bil" hvorpå Siren roper det nye ordet hun lærte på turen i Nord Norge "HÅPLØS", mens jeg krokbøyd og med ett akutt behov for å sjekke lasagnen NÅ sniker meg inn gjennom verandadøren og overlater konversasjonen til en lettere forvirret mann, nå med stempelet håpløs og Siren som atter en gang har stilt seg i vente positur!
Det er stor glede når Elin, Ida og Robert ankommer! For oss alle tre av ulike årsaker! Vi koser oss glugg ihjel, spiser, prater, forteller, ler, leker, søler, klemmer, viser og har det helt vidunderlig bare med å være sammen!
Siren gråter en skvett når verdens herligste drar, men hun vet at vi snart skal på tur med Elin og med det tørker hun tårene og setter Ipaden til lading på oppfordring fra ingen ringere enn Sunniva!

Legge seansen går smertefritt og jeg dør litt i sofaen en halvtime før min kjære nabo kommer for å ta en prat og hente blomster jeg ikke har potter til og nå sitter jeg altså her og skriver dette!

Det ble ett langt innlegg, men alt måtte med! For denne dagen har inneholdt alt fra kos, kjærlighet, frustrasjon, fortvilelse, naturens under, økonomisk tap, vennskap, hamrende hjerte, forlegenhet, glede, bekymring, latter, minneverdige hendelser, sosialisering, lek og kreativitet! Den har inneholdt alt livet inneholder foruten om kjærlighets sorg, krig, død, sult, sykdom og arbeidsledighet!
Men det jeg velger å sitte igjen med (ja for det er ett valg) er ikke alle de tøffe hendelsene denne dagen, men minnet om katten med støvlene, kosestunden om morgenen, humoren hos Dekk Sjekk, den herlige ettermiddagen med Elin, Ida og Robert og den gode nattaklemmen hver av jentene gav meg før de sovnet. For man kan velge å fokusere på det negative og da hadde dette strengt tatt stått for meg som en dritt dag! Men valget falt som det seg hør og bør på det positive og når jeg nå ramser det opp er det nok positivitet til å holde humøret og takle utfordringer på strak arm i flere uker!

Det høres nok fryktelig enkelt ut å ta ett valg mellom positivt og negativt, men det er faktisk det eneste man kan gjøre!  Hvis en dag mot all formodning kun består av dritt og det ikke er noe positivt å spore, så velg heller da å finn ut av hva all denne dritten skal lære deg!

Min lærdom fra dagen idag ville da vært som følger:
1. Spar penger til sånn ting som dekk til bilen.
2. Ta ikke Siren med til lettere skumle steder med store verktøy uten bukse med hard knapp i.
3. Ha med vannflaske som er mer fristende en vann dispenser vann!
4. Legg KK oppå Vi Menn bladet
5. Ikke a deg blinde av søte skapninger.
6. Kort ned skattejaktene
7. Ikke gråt over spilt melk.
8. KOM DEG I SENG!

Ønsker dere alle ei god natt og en innholdsrik fredag imorgen!



Speaks for it self!

Bekymringsløs og vakker!

Lykkelig av lite!

Ingenting får humøret opp som en ekte prinsessekjole!

Samarbeid gir lykkefølelse!

Igjen...Lykkelig av lite!

Wiiiiiih!

How you doing!

Vakker natur er godt å smile av!

Thank you Nick Ortner!

Tell me about it.....

Oh yeah!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar